Ga naar de inhoud

Hoe zorg je dat de ander wel verandert?

Je bent teamleider, eerstelijnsmanager, teamverantwoordelijke.
Management zet (veranderende) lijnen uit, en verwacht dat jij jouw team daarin vlotjes meeneemt.
Medewerkers huppelen niet vanzelf de richting uit die je aangeeft. Ze verwachten wel van jou dat je hen ondersteunt, dat je iedereen fair behandelt, en zorgt voor een toffe sfeer.
En ondertussen ben je ook een mens.

Het is niet evident om alle ballen in de lucht te houden.
Je voelt je enorm verantwoordelijk om resultaten te halen en alle partijen tevreden te houden.
Je hoofd zit vol.

Wanneer je jouw medewerker aanspreekt op bepaald gedrag, of op een ongewenste situatie, loop je dan ook het risico alle van dichtbij en veraf relevante info in het gesprek te proppen.
Je geeft alle argumenten waarom iets moet gebeuren, waarom een bepaald gedrag of situatie moet veranderen.
Om af te ronden geef je ook de oplossing, want die had je natuurlijk op voorhand al bedacht.
Zo kan je dit lastig gesprek snel afsluiten, afvinken en verder naar het volgende item op je overvolle agenda.

Maar het gedrag van die medewerker verandert niet.
Dat is niet zo raar.
Want je hebt alle verantwoordelijkheid op je eigen schouders gelegd. Dan is de kans klein dat je medewerker na het gesprek wél ineens de volle verantwoordelijkheid neemt.
En je bent niets te weten gekomen over je medewerker.
Dus heb je geen idee (of ben je niet zeker) over de reden of drijfveer van het gedrag, en wat hij/zij/hen nodig heeft om te veranderen.

Hoe vergroot je de kans op verandering?

Combineer een duidelijke boodschap met een rustige, verbindende toon.
Wees concreet: welk gedrag heeft welke nadelige consequentie? Wat is het effect op jou?
“Je hebt me niet op tijd laten weten dat je de deadline van het project niet ging halen.
Hierdoor hebben we een kans gemist om actie te ondernemen zodat het wel nog zou lukken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar lastig over ben.”

Vraag hoe de medewerker ernaar kijkt. “Wat maakt dat het zo is gelopen?”

Zwijg. Stiltes leggen de verantwoordelijkheid bij de ander.

Luister. Echt. Parafraseer. Vraag door.

Creëer samen een oplossing, een afspraak, vervolg.


Niet iedereen hoeft altijd te huppelen. Maar ik gun jou wel een lichtere tred.

Wil je sterker worden in gesprekken die hun doel bereiken? Contacteer me.