Hoe hanteer ik emoties van anderen op het werk?

Johan Deckmann


Vanuit mijn buik weet ik het al lang, maar het wordt gelukkig steeds meer wetenschappelijk onderbouwd: ruimte geven aan emoties in organisaties wordt steeds belangrijker.  

Yep, hier ben ik weer met mijn favoriete thema.

“Het uiten van emoties op de werkvloer heeft een groot voordeel. Wanneer teams werken in een ondersteunende omgeving waar leden hun gevoelens delen en empathisch op elkaar reageren, kunnen ze hun vermogen vergroten om problemen op te lossen, informatie uit te werken en ideeën te genereren.” zegt Wharton management professor Michael Parke. Lees hier het volledige artikel.

“Het belangrijkste en misschien wel het meest dringende dat leiders te doen hebben, is de moed opbrengen om met emoties om te gaan, en niet enkel met de positieve.”

– Professor Michael Parke, Wharton management professor

Nieuwsgierigheid en openheid worden cruciale mindsets.

Ok…, zeg je nu misschien schoorvoetend, als niet alleen intuïtieve Ingrid dit verkondigt, maar de wetenschap het ook zegt, moet ik er toch eens iets mee gaan doen. Maar hoe begin ik er in hemelsnaam aan?

Ik schreef eerder over de broodnodige dubbele basishouding ten opzichte van emoties:

  1. Laat de volledige controle over het gesprek los.
  2. Beschouw emoties niet als enge ballast, maar als een nuttige bron van informatie.

Hoe doe je dat nu concreet?
Eigenlijk is het heel simpel:
Kijk, benoem wat je opmerkt bij de ander, en check.

Als je ziet dat de ander fronst, de wenkbrauwen optrekt, mondhoeken naar beneden trekt, íets doet wat je afleidt van het gesprek, benoem dat dan i.p.v. flink verder te praten alsof je niets ziet.
Bv: ‘Ik zie je fronsen/schrikken/lachen, …. Ik heb de indruk dat jij er anders over denkt/dat het je raakt/ dat je aan iets anders moet denken…., klopt dat?’

Deze eenvoudige techniek heeft 3 belangrijke effecten:

  • Je bent met je aandacht in het hier en nu.
  • Je gesprekspartner voelt zich gezien, je maakt verbinding.
  • Je krijgt belangrijke nieuwe informatie.

Ja maar, als de ander dan de kans grijpt om haar boosheid op tafel te gooien?
Prima, dat wil zeggen dat ze zich veilig genoeg voelt om dat te doen, én dat jij snel op de hoogte bent van wat er aan de hand is.

Ja maar, als ik het dan fout heb?
Geen enkel probleem: de ander zal dan spontaan zeggen hoe het wel zit.
‘Oh nee, nee, dat was mijn concentratie-frons. Ik ben het helemaal eens met wat je zegt.’

Benoemen van emoties is een krachtige techniek om met emoties van de ander in een gesprek om te gaan. Zo bouw je aan een psychologisch veilige omgeving waar mensen zich gezien en gewaardeerd voelen én waar mensen meer tot creatieve oplossingen en ideeën komen.

Wil je voorzichtig beginnen?

Neem je voor om in elk gesprek oog te hebben voor de non-verbale uitingen van je gesprekspartner. Je hoeft ze nog niet te benoemen, maar zorg al dat je ze gezien hebt.
Het zal je verbazen hoeveel informatie je krijgt.

Warme groet,

Ingrid

P.S.:

Wil je graag snel beter worden in het omgaan met emoties? Boek een kennismakingsgesprek en we kijken hoe ik jou kan versterken.