Ga naar de inhoud

Professionele emoties

‘Horen emoties thuis in professionele gesprekken?’ was mijn vraag in een LinkedIn-poll vorige week.
Uit het groot aantal antwoorden durf ik afleiden dat het een onderwerp is dat leeft.
8 % antwoordde: ‘Enkel bij persoonlijke thema’s’, 3% zei ‘Nooit’.
De overgrote meerderheid van de mensen antwoordde dus ‘Ja’.
 
We mogen mens zijn op het werk. Oef.
Of zoals Joachim Decock (Head of People and Organisation Belgium & Luxembourg Novartis) het onlangs zei op een webinar van Baanbrekende Werkgevers: ‘Je bent de mens, niet de functie. Als leidinggevende ben je er voor de mensen, of je bent er niet.’
 
Maar hoe doe je dat, in het echt?
Hoe geef je ruimte aan de emoties die dikwijls mee aan of onder tafel zitten?
En over welke emoties gaat het dan?
Enkel de grote, niet te missen uitingen zoals tranen of vuisten op tafel?
Of ben je alert voor de emotionele lading die onder een schijnbaar feitelijke boodschap zit?
Is er enkel plek voor de emoties van de ander?
Of ben je ook in staat je eigen emoties te hanteren, als je ze al (h)erkent?
 
Zo bekeken, kan ik diegenen die niet ‘Ja’ hebben geantwoord, heel goed begrijpen.
Maar het kan echt wel.

Om in gesprekken ruimte te geven aan emoties, is een dubbele basishouding nodig: 

  1. Laat de volledige controle over het gesprek los.
  2. Beschouw emoties niet als enge ballast, maar als een nuttige bron van informatie.

1. Volledige controle is een illusie. Zeker als het over mensen gaat.
Natuurlijk heb je een doel, en bereid je een gesprek voor.
Om dan te kunnen openstaan voor onverwachte uitspraken, informatie en emoties.
Van de ander én van jezelf.
Heb er vertrouwen in dat jij en je gesprekspartner verantwoordelijk en capabel zijn, en tot een oplossing zullen komen.
 
2. Emoties kunnen ongemakkelijk zijn, maar dat is niet erg.
Onze emoties maken ons namelijk duidelijk wat belangrijk is.
Ze vertellen welke van onze grenzen worden overschreden, welke behoeften wel of niet zijn vervuld, wat onze verwachtingen zijn.
Benader emoties vanuit nieuwsgierigheid: zo krijg  je veel nieuwe en cruciale informatie over motivatie, samenwerken, en de mens achter de functie.
 
Hoe je de dubbele basishouding in de praktijk kan zetten, is voor een volgende post.