De 5 stappen naar vertrouwen op het werk

Hoe zorg je ervoor dat je beste medewerkers (graag) blijven? Hoe verlaag je de weerstand tegen verandering? Hoe stimuleer je initiatief en innovatie?

3 vragen, 1 antwoord: door een klimaat van vertrouwen te creëren. Het creëren van vertrouwen in een organisatie is een gemeenschappelijke opdracht van management, leidinggevenden en medewerkers. In dit artikel focus ik op wat je als leidinggevende kan doen om bij te dragen aan een sfeer van vertrouwen.

“Als je iemand vertrouwt, maak je hem betrouwbaar. “

– Seneca

De 5 stappen naar vertrouwen

Stap 1: Doe wat ertoe doet.

Bepaal je doelen en waarden. Beantwoord W-vragen, geen Hoe-vragen. Vermijd dus micro-management.

  • Waarom bestaat de organisatie/afdeling./het team. Waarom doen we wat we doen?
  • Wie zijn de belangrijkste stakeholders, voor wie werkt de organisatie/afdeling/ het team?
  • Waar wil het team over 3 jaar staan? Wat wil het bereiken?
  • Wat moeten we wel en niet doen om daar te geraken?
  • Wat zijn de belangrijkste waarden in hoe we met elkaar omgaan? Wat is ‘done ‘ en ‘not-done’?

Deze doelen en waarden zijn het ankerpunt voor je doen en laten, de kapstokken waaraan alle beslissingen worden opgehangen.

Hierdoor versterk je jouw geloofwaardigheid en betrouwbaarheid én de medewerkers-betrokkenheid.

Stap 2: Zie de ander.

  • Wees oprecht geïnteresseerd in je medewerkers.
  • Maak persoonlijk contact mogelijk. Vermijd ‘straks-misschien-heel-kort-reacties.’ wanneer mensen je om je tijd en aandacht vragen.
  • Wees met je aandacht bij wat er hier en nu, rond jou gebeurt.
  • Heb interesse in je teamleden. Ze zijn meer dan functietitels: volledige mensen met gevoelens, capaciteiten, wensen en meningen. Mensen zoals jij dus.

Hierdoor zorg je ervoor dat mensen zich bij jou op je gemak voelen en je makkelijker in vertrouwen zullen nemen. Zo houd je de vinger aan de pols.

Stap 3: Babbel niet, maar praat. Hoor niet, maar luister.

  • Prikkel je medewerkers om hun bijdrage in het grotere geheel zo concreet mogelijk te verwoorden, vertrekkende vanuit visie, doelen en waarden van de organisatie/het team.
  • Zeg wat je te zeggen hebt. Wees eerlijk en oprecht.
  • Benoem wat goed gaat, en wat niet goed gaat.
  • Luister. Echt.
  • Ga niet uit van veronderstellingen maar wees nieuwsgierig.
  • Deel ook mee waar jij mee bezig bent en waarom je bepaalde stappen zet.

Hierdoor wordt duidelijk wat jij en je medewerkers van elkaar nodig hebben, wat jullie echt aan elkaar hebben. Mensen durven zo sneller handelen.

Stap 4: Faal nog beter.

  • Sta jezelf toe ‘het niet te weten’, milder te zijn, fouten te zien als leerkansen.
  • Door jouw voorbeeldfunctie leer je zo aan medewerkers dat fouten maken mag.
  • Door constructief om te gaan met fouten geef je medewerkers de kans om zelf te proberen en te groeien en wordt risico-mijdend gedrag stilaan vervangen door risico-dragend gedrag.

Hierdoor stimuleer je creativiteit en innovatie.

Stap 5: Relativeer je ego.

Ook jij bent een mens, jawel. Een mens met een ego.

  • Zorg ervoor dat jouw ego niet in de weg staat: relativeer dingen die fout lopen, én eis niet het persoonlijke spotlicht op bij een teamsucces.
  • Wees je bewust van je eigen obstakels en valkuilen, daag jezelf uit én heb het lef om met jezelf te lachen.
  • Maak ruimte voor lichtheid en humor.

Hierdoor draag je bij aan een fijne, open werksfeer waar mensen graag willen blijven.

Dus: de 5 stappen naar vertrouwen die jij als leidinggevende kan zetten:

  1. Bepaal welke doelen en waarden ertoe doen.
  2. Zie de ander.
  3. Babbel minder, praat meer.
  4. Faal nog beter.
  5. Relativeer je ego.

Warme groet,

Ingrid

P.S. Wil je concreet aan de slag? Boek een kennismakingsgesprek en we kijken hoe ik jou kan ondersteunen en versterken.