Ga naar de inhoud

Lekker authentiek

Het begrip authenticiteit is opgebruikt, misbruikt en in elkaar gestuikt.

Van ‘authentieke producten’ over ‘Wat een authentiek dorpje!’ tot  ‘Ja, hij heeft een rotkarakter, maar hij is wél zijn authentieke zelf.’

Jezelf ‘authentiek’ noemen is geen vrijgeleide voor egoïsme, jezelf ontslaan van enige verantwoordelijkheid of huftergedrag.

Authenticiteit die naam waardig steunt op 4 pijlers.

Bewustzijn
Je kent je sterktes en zwaktes, je emoties, verlangens en gedachten.

Objectief kunnen kijken
Je staat open voor alle informatie die iets over jezelf zegt. Je hebt soms je ego te dimmen.

Congruentie
Je waarden zijn de leidraad voor je gedrag. Denken, voelen en handelen zitten op één lijn.

Jezelf zijn in omgang met anderen
Je persoonlijkheid verschilt zo weinig mogelijk in de verschillende rollen die je aanneemt.

Authentieke communicatie kan daarbovenop niet zonder eerlijkheid, empathie en openheid.

Authenticiteit: het is mijn kern.
Niet altijd even gemakkelijk: soms wil ik ook wel eens ‘foert’ zeggen en de weg van de minste weerstand nemen.
Ook mijn ego preutelt meer dan eens.
Maar ik ben ervan overtuigd dat het de enige weg is naar een zinvol bestaan in verbinding met anderen.
En ik durf zeggen dat ik er een zesde zintuig voor heb: ik ‘weet’ snel wanneer iemand wel of niet authentiek is en wat iemand te doen heeft om hierin te versterken.

Wil jij ook bouwen aan vertrouwen, sterke relaties en echte samenwerking door authenticiteit ter harte te nemen?
Het Cut the Crap Coaching-traject helpt je hierbij.

Contacteer me. Hup.